was successfully added to your cart.
Maak jij al slim gebruik van de advertentiemogelijkheden op een van de populairste social mediaplatforms ter wereld? Op Facebook kun je precies die mensen bereiken die er voor jou toe doen als KMO. Maar hoe ga je daarbij te werk? En welk budget voorzie je? Wij legden deze en andere vragen voor aan social media coach Gerrit Vromant.

Wat is Facebook adverteren?

“Je kunt Facebook betalen om meer bereik te krijgen van wat je publiceert op Facebook,” legt Vromant uit. “Als je op je Facebookpagina berichten plaatst, krijgen niet al je fans je postings te zien. Je kan aan Facebook zeggen dat je bereid bent om te betalen zodat meer mensen die berichten kunnen zien. Dat kunnen andere fans zijn die anders jouw berichten niet zouden gezien hebben of dat kunnen mensen zijn die nog geen fan zijn van jouw pagina, maar misschien wel geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Eigenlijk is Facebook adverteren het plaatsen van een Facebookpost, maar je gaat betalen om meer mensen te bereiken.”

Facebook adverteren: een must?

“Adverteren op Facebook is geen must voor een KMO,” stelt Vromant. “Je kunt perfect Facebook gebruiken zonder één EURO uit te geven. Een Facebookpagina maken en berichten publiceren kost je niets. Wil je echter meer mensen bereiken, dan moet je betalen. De meeste bedrijven waarmee ik werk gebruiken Facebook een half jaar of een jaar gratis voordat ze starten met adverteren, omdat ze eerst willen ontdekken hoe hun organisch publiek werkt en hoe mensen reageren op bepaalde postings. Het leuke aan Facebook is dat je dus eerst kunt testen of iets werkt en zo ja, dan kan je betalen om je berichten aan meer mensen te tonen.

Advertising is dus geen must, het is gewoon een oplossing om meer bereik te krijgen op Facebook. En eerlijk gezegd is het een van de beste betalende advertentiemogelijkheden op dit moment. Op klassieke onlineadvertenties bijvoorbeeld, wordt heel weinig geklikt en vaak nog per ongeluk. Je zit aan een gemiddelde doorklikratio van 0,04 percent, dus je advertentie moet al 2500 keer weergegeven worden vooraleer er één keer op geklikt wordt. Terwijl je bij Facebookadvertenties aan een gemiddelde zit van 1 procent. Bovendien komt je advertentie terecht in de newsfeed van Facebook waar een groot deel van de bevolking zijn of haar tijd spendeert. De kans is dus veel groter dat er geklikt wordt op jouw advertentie. Adverteren op klassieke advertentiemedia kost ook meer. Op Facebook daarentegen kun je al aan de slag met een paar EURO.“

Facebook adverteren of adverteren op Google?

“Facebook advertising wordt ook vaak vergeleken met Googleadvertenties in de zoekresultaten. Achter de schermen is het mechanisme gelijkaardig: je plaatst een bod om je advertentie te tonen en diegene die het meest betaalt komt bovenaan te staan bij Google of Facebook. Maar er zijn wel degelijk verschillen. Zo ben je bij Google beperkt tot mensen die een bepaalde zoekopdracht al uitvoeren. Ik geef een voorbeeld. Als architect kan ik alleen adverteren op zoekwoorden die mensen ingeven wanneer ze op zoek zijn naar mijn diensten. Als mensen bijvoorbeeld zoeken op ‘architect Gent’, dan kan jij als architect in Gent adverteren op Google.

Op Facebook kan je echter adverteren op basis van je doelpubliek. Zo kun je als architect mensen targeten die bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in de Facebookagina van ‘Ik ga bouwen’ of Batibouw en/of die tussen de 30 en 35 jaar zijn en wonen in en rond Gent. Je kunt die doelgroep bereiken op Facebook nog voordat zij een zoekactie doen op Google. Er zijn dus heel veel voordelen. Ook voor mijn eigen bedrijf gebruik ik Facebook advertising.”

Wat wil je bereiken?

Vromant: “Eerst stel je jezelf de vraag wat je wilt bereiken met je advertentie. Je hebt je Facebookpagina en daar zie je ‘bericht promoten’. Als je daarop klikt, dan maak je een advertentie. De resultaten daarvan zijn meestal echter niet geweldig. Een bericht promoten gaat ervoor zorgen dat Facebook op zoek gaat naar mensen die interageren op die posting. Maar dat is niet altijd wat je wilt. Wil je bijvoorbeeld dat mensen je website bezoeken, dan moet je een ander soort advertentie maken. Die zal er hetzelfde uitzien, maar Facebook zal dan achter de schermen op zoek gaan naar mensen die klikken op links.

Wil je dat mensen een product van je kopen, dan ga je een ander soort advertentie maken die er gelijkaardig zal uitzien, maar die anders werkt. De eerste stap is dus altijd bepalen wat je wilt bereiken met je advertentie. Dat is ook de eerste vraag die de Facebook Ad Manager je stelt: wat moet die advertentie doen? En dan kan je zeggen: ik wil meer videoviews, ik wil meer conversies op mijn website enz..

Wat vaak wordt vergeten is dat je ook tussenstapjes kunt inbouwen. Idealiter wil ik dat mensen op Facebook mijn advertentie zien en meteen in mijn webshop een aankoop doen, maar zo snel gaat het meestal niet. Met Facebookadvertenties kun je een aantal tussenstappen inbouwen. Je maakt bijvoorbeeld een advertentie die zegt ‘Vijf stappen om de ideale architect te vinden’. Dat wil niet zeggen dat ik de ideale architect ben, maar je helpt potentiële klanten wel op weg om een goede architect te vinden en dan is de kans groot dat ze bij jou terechtkomen. Bovendien heb je zo hun e-mailadres, dus je kunt ze achteraf gerichte e-mails sturen.”

Wie wil je bereiken?

“De volgende stap is bepalen aan wie je je advertentie wilt tonen,” zegt Vromant. “Je zegt aan Facebook: toon mij de mensen die het meeste kans hebben om klant te worden bij mij. Ik neem weer het voorbeeld van de architect. Vlamingen hebben allemaal een baksteen in de maag, dus je zou kunnen instellen dat je advertentie door heel Vlaanderen gezien wordt. Maar dat zijn een paar miljoen mensen op Facebook, dus het zal je veel geld kosten om die allemaal te bereiken. Veel beter is het om op Facebook op zoek te gaan naar de mensen die plannen hebben om te bouwen, enz. Je kunt dus op zoek gaan naar interesses van mensen die het meeste kans hebben om klant te worden. Vervolgens kan je enkele praktische details instellen: waar je advertentie terecht komt enz.. “

Hoe maak je een advertentie?

“Het leuke aan Facebook is dat je advertentie terecht komt in de gewone newsfeed van mensen en dat je je advertentie er kunt doen uitzien als iets dat daartussen hoort. Hoe relevanter en interessanter je je advertentie maakt, hoe mee succes die zal hebben. Je kunt daarbij gebruik maken van foto’s, video’s, tekst enz..”

Hoe optimaliseer je een advertentie?

“En dan kun je je advertentie gaan optimaliseren,” vertelt Vroman. “Het is niet zo dat je een advertentie plaatst en dat je er vervolgens niets meer mee doet. Het is de kunst om eerst wat te experimenteren en om te kijken wat het beste werkt. Vervolgens ga je optimaliseren. De advertenties die goed werken ga je behouden en de advertenties die het niet goed doen ga je stopzetten en vervangen. Je moet daar niet elke dag mee bezig zijn, maar toch een of twee keer per week. Dezelfde advertentie kan je bijvoorbeeld maandenlang aan dezelfde mensen laten zien. Je zal vlug ondervinden dat dat niet werkt. Je moet dus wel wat variatie in je advertenties brengen en daarmee experimenteren. En dat kun je gemakkelijk allemaal zelf doen op Facebook.”

Hoe ga je meten?

Vromant: “Vervolgens kun je meten wat je advertenties je concreet opleveren aan verkopen. Is dat op de website, is dat op je webshop. Ik neem aan dat je wel de nodige tools hebt om te meten wat op je website verkocht wordt. Ook met Facebook Pixel kun je meten wat er op je website gebeurt. Met behulp van dit tooltje kan je in Facebook kijken welke advertenties bepaalde verkopen hebben opgeleverd. En welke doelgroep het meeste resultaten oplevert. Je kunt dus weer vergelijken en optimaliseren.”

Wat kost het me?

“Op Facebook kun je adverteren met een klein budget,” besluit Vromant. “Je kunt zelfs een campagne maken voor één dag van vijf EURO. Daar moet je natuurlijk geen wonderen van verwachten, maar het is wel een manier om te ontdekken of je advertentie werkt. Is het resultaat positief, dan maak je er tien of twintig EURO van. En zo kan je verder opschalen. Je kunt ook alles zelf beheren, wat een enorm voordeel is van adverteren op Facebook. Het enige wat je moet doen is een of twee keer per week kijken hoe ver je staat, of je dingen kunt of moet veranderen en wat je vorige veranderingen hebben teweeggebracht. Vervolgens kan je verder optimaliseren. Werk je met een budget van vijf EURO, dan valt er weinig te optimaliseren. Vijf EURO levert je misschien tien of vijftien kliks op, afhankelijk van hoe goed je advertentie werkt.

Nog een handig weetje: hoe beter je advertentie werkt, hoe minder je betaalt. Werk je echter met hogere bedragen, dan loont het wel de moeite om de afweging te maken tussen advertenties die vijftig of honderd kliks opleveren.”

 

gerrit vromant sociale media coach digitaal stappenplan

Wie is Gerrit Vromant?

Gerrit Vromant is social media coach. Hij haat reclame, en daarom gebruikt hij zijn 7 jaar ervaring om zelfstandigen en KMO’s hun social media marketing te verbeteren. Dat doet hij aan de hand van lessen, workshops en online programma’s zoals de 30 Dagen Facebook Challenge of een online Facebook ads training op www.TeachMe.be.

http://www.gerritvromant.be/

Meer informatie:

Op zoek naar meer inspiratie en tips? Raadpleeg de Facebook Ads Gids Voor Beginners van Gerrit Vromant: http://www.teachme.be/facebook-ads-gids-voor-beginners/

Wat is de Facebook-pixel? https://www.facebook.com/business/help/742478679120153?helpref=faq_content

De Facebook Ads Manager: https://www.facebook.com/ads/manager

Karolien

Author Karolien

Karolien is journaliste, (web-SEO) copywriter, blogger, lesgever en online marketeer voor zowel binnen-als buitenlandse bedrijven en organisaties. Daarnaast volgt ze het postgraduaat 'Digitale Marketing' aan de Hogeschool Gent en heeft ze de Google AdWords en Google Analytics certificaten behaald.

More posts by Karolien

Leave a Reply