was successfully added to your cart.
Sociale media zijn er in alle geuren en kleuren. En iedereen is er ondertussen van overtuigd dat je als bedrijf aanwezig moet zijn op sociale media. Maar op welke kanalen focus je nu als KMO? En wat wil je precies bereiken? Een social media plan kan een handig hulpmiddel zijn om dit alles in kaart te brengen. Chris Demeyere, sociale media en digitale marketingconsultant, legt haarscherp uit wat daarbij zoal komt kijken.

Waarom sociale media een must zijn voor elke KMO

“Ieder gemiddeld gezin heeft tegenwoordig een social media account,” stelt Demeyere vast. “Facebook alleen al telt maar liefst 6,6 miljoen gebruikers. We brengen ook meerdere uren per dag door op sociale media. Omdat we verbonden zijn met andere mensen – vrienden, familie enz. – hebben we ook meer vertrouwen in de informatie op sociale media. Want als je beste vriend op Facebook schrijft dat hij een fantastische service heeft gehad bij een bepaalde firma, dan ga je dat bedrijf meer vertrouwen. Sociale media zijn dus het perfecte distributiekanaal voor KMO’s om potentiële klanten te bereiken.”

Wat is een social media plan?

“Een sociale media plan voor KMO’s is een concreet plan van aanpak,” legt Demeyere uit. “Hoe ga je sociale media inzetten om jouw doelen te bereiken? Wat ga je doen? Je maakt een plan dat je kan uitvoeren, en dan ga je meten of je daar ook echt je doelen mee bereikt. (Noot: S.M.A.R.T. methode).”

Wat wil je bereiken?

Demeyere: “Een bedrijf moet zich eerst afvragen: wat willen we precies bereiken? Een bakker wil bijvoorbeeld meer taartjes verkopen, een groot bedrijf wil meer awareness creëren enz.. De volgende vraag die je jezelf moet stellen is: hoe kunnen sociale media ons daarbij helpen? ‘Likes’ en ‘volgers’ en ‘shares’ hebben alleen belang hebben als je kunt aantonen dat ze je bedrijf vooruithelpen. Ik heb bijvoorbeeld 1000 extra volgers en dan verkoop ik x aantal fietsen meer. 1000 extra volgers die niet leiden tot meer verkoop of niet helpen om je doel te bereiken zijn dus niet zo belangrijk. Het bepalen van een concrete doelstelling is dus het startpunt van je social media plan.”

Wie is je doelpubliek?

“Daarna ga je nadenken over wie je wil bereiken,” licht Demeyere toe. “Een bakkerij uit Kachtem wil in de eerste plaats mensen in zijn buurt bereiken. Iemand uit Oostende zal immers niet vlug naar Kachtem komen om taartjes te kopen. Bedrijven hebben meestal een goed zicht op wie ze willen bereiken. En natuurlijk wil je ook meerdere doelpublieken bereiken.”

De kanalen: waar zit je doelpubliek?

“De volgende vraag die je jezelf moet stellen is: op welke kanalen zit mijn doelpubliek? Een bakker die taartjes wil verkopen bijvoorbeeld weet dat de mensen aan wie hij wil verkopen relatief dichtbij wonen. Hij weet ook – of hij zou dat toch moeten weten – dat Facebook en Instagram de ideale kanalen zijn om zijn doelpubliek te bereiken, maar dat bijvoorbeeld LinkedIn niet zo relevant is voor hem. Hoe weet je dat? Met Facebook Audience Insights bijvoorbeeld kan je goed inschatten waar je doelpubliek zit.

Daarnaast weet je ook dat Facebook het grote familiekanaal is en dat Instagram meer een visueel medium is voor een relatief jong publiek. Als je als bakker dus een mooie foto hebt van je taartje kan je beter je toevlucht nemen tot Instagram. Ben je een consultancybedrijf, dan focus je beter op LinkedIn. Bepalen welk kanaal waarvoor dient en waar je doelpubliek zit is de moeilijkste oefening. Het helpt om daarvoor te kijken naar wie je huidige klanten zijn. Met sociale media wil je immers je sterktes extra in de verf zetten.”

Bepaal je strategie

“Zodra we een doel hebben, een doelpubliek en een kanaal, dan is het bepalen van de strategie heel eenvoudig,” legt Demeyere uit. “Op dat moment stel je jezelf de vraag: wat is de beste aanpak? In de praktijk is het best om daarmee te experimenteren. Een gouden raad is: wat je deelt moet vooral visueel goed zijn. Daarnaast moet je goed nadenken over hoe vaak je wil publiceren. Bij een KMO gaan we uit van een gemiddelde van drie keer per week. Vervolgens kun je experimenteren met meer of minder en zien wat het resultaat is. Dat betekent dat we ook continu gaan meten. Eke medium heeft een uitgebreid set analytics. Je kan bijvoorbeeld zien hoeveel mensen je bericht hebben gezien, hoeveel mensen het leuk hebben gevonden enz.. De vraag die je je dan moet stellen is: zijn mijn berichten populair bij het publiek dat ik wil bereiken?

Mensen kunnen op vier manieren reageren op je bericht. Ze kunnen klikken op een link, ze kunnen het opnieuw delen, ze kunnen er commentaar op geven of ze kunnen het leuk vinden. Facebook bijvoorbeeld gaat ervan uit dat wat iemand deelt met anderen belangrijker is dan dat iemand je boodschap gewoon leuk vindt. Dat is de befaamde ‘edge rank’.  Mensen die je boodschap delen op hun eigen profiel worden als het ware ambassadeur van je merk. En dat leidt op zich weer tot comments, likes en shares. Op die manier hebben we een goeie manier om te kijken of onze content goed is.”

social media strategy template

Gratis strategie template kan je hier vinden

Meten is weten

“Je hebt nu je doelstelling, je doelpubliek en je hebt een aantal tactische overwegingen gemaakt. Ook moet je voortdurend meten,” raadt Demeyere aan. “Een KMO adviseer ik om de interne meettools van elk kanaal te gebruiken. Je hebt ook externe meettools, maar die zijn erg prijzig. Het is verder ook handig om met Google Analytics te werken om te zien welke bezoekers via Facebook op jouw website terechtkomen. Meten is belangrijk, want de realiteit kan heel anders zijn dan de strategische overwegingen die je in het begin hebt gemaakt. Zo kan het zijn dat die bakker uit Kachtem in de praktijk vooral verkoopt aan mensen uit Ardooie. Vervolgens is het de kunst om op basis van je meetresultaten je aanpak bij te stellen.

We moeten ons plan dus voortdurend herevalueren. Doe dat twee-of driemaandelijks. Je zal ook enorm veel bijleren van andere gelijkaardige pagina’s. Maar het is niet zo dat er een aanpak is die altijd werkt. Wel zien we bepaalde patronen. Zo weten we dat een B2C bedrijf beter ’s avonds iets post op Facebook. Op LinkedIn is het beter om berichten te plaatsen tijdens de werkuren.”

De praktijk: je content kalender

Demeyere: “Na de planfase volgt het uitvoeringsstadium. Dan moeten we elke dag gaan inplannen in een zogenaamde content kalender. Hoe je die maakt speelt minder een rol. Het belangrijkste is dat je elke dag weet wat je gaat doen, wanneer en waarom zodanig dat je enige regelmaat inbouwt. Je mag altijd iets extra’s doen, maar niet de ene week drie dingen en de andere week niks. Op basis van de content kalender kan je ook je resultaten meten zodanig dat je weet waar je moet bijsturen.”

social media calendarGratis social media content kalender vind je hier

Advertising: een must?

“Ook advertising is belangrijk voor een KMO. Je kan natuurlijk altijd zonder, maar wil je echt bovenaan de resultaten van bijvoorbeeld Facebook prijken, dan is advertising een must. En dat hoeft niet altijd veel geld te kosten. Experimenteer eens met vijf of tien euro en dat zal al heel veel nieuwe inzichten opleveren.”

Extra bronnen

“De belangrijkste informatiebron zijn de andere bedrijven in jouw sector. Zo is er bijvoorbeeld een Facebookgroep voor bakkers. Daarnaast hebben een aantal tools interessante blogs die je kunt volgen. Buffer, een tool die heel veel gebruikt wordt door KMO’s, en Hootsuite bijvoorbeeld. Grotere marketingbedrijven raad ik Social Media Examiner aan. Wil je iets meer weten over advertising op een geavanceerd niveau, dan beveel ik Jon Loomer aan. De Vlaamse website Bloovi en de VLCM, de vereniging die Vlaamse community managers en social media professionals bij elkaar brengt, publiceren ook vaak artikels over sociale media.”

Toekomst sociale media

Demeyere stelt vast dat alles meer gespecialiseerd wordt. “Tegenwoordig zijn sociale mediaconsulenten geen specialisten meer in alles. Je hebt er die content maken, er zijn er die focussen op advertising enz.. Sociale media worden namelijk breder en breder en het zal dus moeilijker worden om alles te weten over sociale media in het algemeen. Een andere evolutie die ik zie is dat Facebook alle interessante kanalen opkoopt. Zo zijn onder andere Instagram en WhatsApp al van Facebook. Ik denk dus dat Facebook wel een blijver is. Twitter zal niet verdwijnen, maar het netwerk wordt minder relevant voor de meeste KMO’s. Ook virtual reality zal in de toekomst een rol spelen, maar zal niet onmiddellijk doorbreken bij het grote publiek.”

Gouden tip

“Sociale media gaan in de eerste plaats over mensen. Wees dus zo menselijk mogelijk. Staar je niet blind op de cijfertjes. Wees ook authentiek. Als een bakker een mooie foto post die hij met zijn gsm heeft gemaakt heeft dat ook zijn charme. Het moet niet allemaal perfect en afgelikt zijn, maar het moet echt zijn. Authenticiteit is dus belangrijker dan perfectie.”

 

Chris is sinds 2010 voltijds bezig met sociale media en adviseerde bedrijven zoals Keytrade Bank, Microsoft Innovation Center, Eneco en Leonidas. Via het project “De Digitale Versnelling” van Telenet Business geeft hij gratis advies aan KMO’s.

Meer informatie:

Karolien

Author Karolien

Karolien is journaliste, (web-SEO) copywriter, blogger, lesgever en online marketeer voor zowel binnen-als buitenlandse bedrijven en organisaties. Daarnaast volgt ze het postgraduaat 'Digitale Marketing' aan de Hogeschool Gent en heeft ze de Google AdWords en Google Analytics certificaten behaald.

More posts by Karolien

Leave a Reply