was successfully added to your cart.

 

Waarom zou je als KMO op dit moment nog een bedrijfsblog beginnen? Wat kan jij nog toevoegen aan al die duizenden blogs die al bestaan? En moet je niet veeleer aanwezig zijn op Facebook of Twitter om gehoord te worden? We vroegen het aan Herman Maes, Marketing Technologist bij Intracto, docent, blogger (dailybits) en freelance online marketeer.

Waarom een blog voor mijn bedrijf?

“Meer en meer KMO’s willen terug aan de slag met een bedrijfsblog,” merkt Maes op. “Tot voor kort sprong iedereen op social media, maar nu groeit het besef dat een blog duurzamer is naar de toekomst toe.

Sociale media zijn leuk, maar vluchtig: je plaatst een bericht en na een uur is het al ondergesneeuwd. Terwijl een blogpost na enkele jaren nog heel relevant en actueel kan zijn.

Het voordeel van eenbedrijfsblog is ook dat je je verhaal op je eigen website kunt plaatsen. En vanuit die bedrijfsblog kan je dan social media gaan gebruiken om je content te verspreiden. Een belangrijke voorwaarde is wel dat je blog vertrekt vanuit de vragen en problemen van je (potentiële) klanten.”

Moet mijn KMO een bedrijfsblog hebben?

Maes: “Dat hangt van bedrijf tot bedrijf af. Ik heb bijvoorbeeld een klant die reinigingsinstallaties voor treintoiletten maakt. Voor hem is een bedrijfsblog minder relevant.

In B2B worden bedrijfsblogs vaak ingezet, maar ook bij B2C. Een mooi voorbeeld is Tec 7, een bedrijf dat lijm produceert. Zij hebben een blog op hun B2B-website die vertrekt vanuit de problemen van hun (potentiële) klanten. Zij laten op hun blog bijvoorbeeld zien hoe je een balk tegen een muur monteert of plinten vastlijmt en nemen dan hun product mee in de blogpost.

In alle sectoren kan je in principe met een bedrijfsblogs starten. In de dienstensector bijvoorbeeld. Een mooi voorbeeld zag ik onlangs bij Partena die tijdens de hittegolf een bericht schreef over hoeveel water een kind moet drinken als het heel warm is. Dat is heel concrete informatie en die post werd dan ook heel veel gedeeld op social media. Dat werkt veel beter dan dat een ziekenfonds een blogpost schrijft over hun hospitalisatieverzekering.”

Bloggen vraagt tijd en inspanning

“Bloggen is heel intensief en moet je niet onderschatten,” waarschuwt Maes. “Zeker als je nog nooit hebt geblogd. Wij spreken bij Intracto meestal concrete tijdsloten af.

Hier op kantoor komt elke maandag om 8u30 een aantal mensen samen om te kijken wat we die week op de blog gaan plaatsen en welke content er voorhanden is. Onze developers zetten vervolgens een ruwe blogpost klaar en onze copywriters lezen alle berichten na, redigeren en publiceren ze. Deze aanpak werkt heel goed.

Er zijn immers heel wat mensen die onzeker zijn over hun eigen schrijven, maar die wel heel veel kennis hebben over een bepaald onderwerp en omgekeerd.”

Website versus bedrijfsblog

“Bij voorkeur integreer je je blog in je eigen website,” raadt Maes aan. “Deze klus kan je gemakkelijk uitbesteden. Ik ben zelf een fervent voorstander van een WordPress-website, omdat je dan alle SEO-kracht bundelt op één platform.

Veel hangt natuurlijk ook af van het soort bedrijf. Een voorbeeld: een bakker kan een website hebben maar of hij nu een blog moet starten, dat betwijfel ik. Daar gaan heel weinig mensen iets aan hebben. Is die bakker echter superbekend omdat hij artisanaal brood maakt, dan is het natuurlijk een ander verhaal.”

Bloggen: je strategie

“Het belangrijkste bij bloggen is het afbakenen van je doelgroep,” stelt Maes. “Vraag je ook af met welke vragen, doelstellingen en uitdagingen je doelpubliek zit. Van daaruit vertrek je om je blogposts te schrijven. Vervolgens kies je een blogplatform. In 95 procent van de gevallen raad ik WordPress als tool aan.

Bij voorkeur is je bedrijfsblog geïntegreerd in je website, zeker als je goed wilt scoren in Google. Een andere aanpak kan zijn om een onafhankelijke bedrijfsblog te starten zonder verwijzing naar een bepaald bedrijf. Een voorbeeld; een bedrijf dat reizen aanbiedt naar een bepaalde regio startte onlangs een onafhankelijke blog met reisverhalen. In de blogposts wordt wel verwezen naar dat bedrijf, maar er is geen directe link. Vervolgens maak je een content plan en verplicht je jezelf om die content te maken.”

Je bloginspanningen meten

“Een blog mag niet commercieel zijn,” meent Maes. “Ga dus niet de hele tijd over je eigen producten bloggen, stimuleer mensen in je blogposts om een contactaanvraag te doen, om in te schrijven voor een nieuwsbrief of een white paper te downloaden. Op die manier genereer je conversies.

Daarnaast kan je meten hoeveel van je blogposts effectief worden gelezen, hoe ver lezers scrollen, hoe lang ze op je blogpost blijven enz..

Sowieso zal elke blogpost verkeer hebben dat van ergens anders komt en daarna terug vertrekt. De bounce rate van een blogpost is dus altijd zeer hoog. 80 tot 90 procent van de bezoekers leest een blogspot en verlaat je blog weer. De kunst is om je lezers zo ver mogelijk in je website te laten doorklikken, om hen op interne links te laten klikken, een white paper te downloaden, enz..

Het is dus heel moeilijk om te zeggen wat de exacte return is van een blog. In elk CMS zitten ook statistieken. Daarnaast kan je externe meettools zoals Google Analytics en Hotjar gebruiken.”

Inspirerende blogs

“De blog van Tec 7 vind ik heel mooi vanuit een B2B-standpunt, omdat zij mensen inspireren over hoe ze hun producten kunnen gebruiken. Hetzelfde geldt voor Xyladecor, een bedrijf dat producten verkoopt voor houtbewerking. Ook zij hebben een blog waarop ze mensen tips geven over hoe je bijvoorbeeld een schutting kunt plaatsen of hoe je je tuinhuis kunt schilderen in zes stappen. Andere inspirerende blogs zijn die van Urbicoon, Axa en van Carl van de Velde training instituut.

5 tips voor een goeie blogpost
  1. Schrijf voor je doelgroep en vanuit je doelgroep. Vertrek vanuit hun problemen en vragen. Hou daarnaast ook rekening met het taalgebruik van je lezers.
  2. Een blogpost is niet commercieel. Kom met oplossingen en inspireer je doelpubliek.
  3. Een blogpost is geen persbericht. Een blogpost moet voorzien zijn van pakkende tussentitels, genoeg spaties, een foto, een video enz.. Maak het geheel levendig zodat mensen je bericht willen lezen.
  4. Als je wilt scoren met je blogpost in Google, moet je post gemiddeld 300-500 woorden tellen.
  5. Probeer doorheen je blogpost mensen te converteren naar je website. Maak daarbij gebruik van interne links, geef ze de mogelijkheid om in te schrijven op een nieuwsbrief of laat ze een white paper downloaden zodat ze hun e-mailadres achterlaten. Zorg er dus met andere woorden voor dat als mensen terecht komen op je blogpost ze zin krijgen om door te klikken naar je website.

 

 

Herman Maes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

herman@dailybits.be

https://be.linkedin.com/in/maesherman

@dailybits

http://www.dailybits.be

 

Meer informatie:

Digitaal Stappen Plan Team

Author Digitaal Stappen Plan Team

this is some info about me

More posts by Digitaal Stappen Plan Team

Leave a Reply