was successfully added to your cart.

 

De drempel om digitaal te ondernemen is nog steeds erg hoog bij KMO’s. Een vierde van de zelfstandigen heeft zelfs geen tijd om zijn zaak online te promoten. Telenet wil zaakvoerders op weg helpen met ‘De Digitale Versnelling’ en stuurt daarom digitaal experts op pad om hen wegwijs te maken in het digitale kluwen. Pieter Aertgeerts, Go-to-Market Manager bij Telenet Business, geeft meer uitleg over het initiatief.

 

Wat is De Digitale Versnelling?

“Met De Digitale Versnelling sturen we 15 onafhankelijke digitale experts naar een duizendtal Vlaamse zelfstandigen en kleine bedrijven om gratis advies te geven over een of meerdere aspecten van digitaal ondernemen. De onderwerpen die aan bod komen zijn divers en variëren van hoe je online kunt adverteren, hoe je het maximale haalt uit sociale media tot het opstarten van een webshop,” legt Aertgeerts uit.

“Het systeem werkt als volgt. De zaakvoerder maakt eerst een keuze uit 9 domeinen waarover hij het beste hulp kan gebruiken. Vervolgens maakt hij online een afspraak en tot slot, komt een expert langs bij hem langs op kantoor voor een twee uur durend gesprek. Een voorbeeld: als zelfstandige heb je een vraag over hoe je aan de slag kan met sociale media. Een expert komt dan langs en zal samen met jou je eerste pagina maken, hij zal er een foto op opzetten, een eerste post voorbereiden en het proces uitleggen. Alle gesprekken zijn heel pragmatisch en praktijkgericht. Onze bedoeling is dat zaakvoerders achteraf de moed en het zelfvertrouwen hebben om beter en meer aan de slag te gaan met digitale media.

De Digitale Versnelling is er voor eender welk bedrijf in Vlaanderen – zelfs al zijn ze geen Telenetklant – tot maximaal 20 werknemers. We gaan ervan uit dat een onderneming met meer dan 20 werknemers voldoende budget kan vrijmaken om externe expertise in te huren. De doelgroep die wij beogen is de kleine zelfstandige – de slager, de bakker – die geen of weinig tijd heeft om zich in het digitale te verdiepen.”

Waarom doet Telenet dit?

“Bij Telenet Business willen we meer zijn dan gewoon een internetleverancier,” stelt Aertgeerts. “We streven ernaar een partner te zijn van ondernemers en dat willen we bewijzen met heel concrete acties en projecten. We weten bijvoorbeeld dat zelfstandigen vaak problemen hebben met hoe ze online rendabel kunnen werken. In plaats van over dat onderwerp een artikel te schrijven, sturen we een expert langs bij die zaakvoerders.

Onze bedoeling is om zaakvoerders het gevoel te geven dat we bij Telenet weten waar ze mee bezig zijn en dat we hen daadwerkelijk willen helpen. De Digitale Versnelling is dus geen commercieel initiatief. Daarom is het belangrijk dat onze experts onafhankelijk zijn en dat Telenet niets verdient aan het initiatief. Ons credo luidt: “Don’t tell, but do.” We zeggen niet alleen dat we willen helpen, maar we doen het ook in de praktijk.”

 

“Een schitterend initiatief. Ik was al van plan een webshop te starten, maar vond het wel moeilijk alle nodige informatie te verzamelen. In 2 uur tijd werden mijn resterende vragen beantwoord en kreeg ik heel concrete oplossingen aangeboden.”

Waarom zou ik als KMO een beroep doen op De Digitale Versnelling?

Aertgeerts: “Het is sowieso een unieke kans om gedurende twee uur een persoonlijk gesprek te kunnen hebben met een expert er zake. Bovendien is onze dienstverlening gratis. Een zaakvoerder kan zich laten helpen door een digitaal expert die hij anders misschien nooit had leren kennen en/of had kunnen betalen. Achteraf kan hij de expert ook inhuren, maar dat gebeurt zonder onze tussenkomst. Als die expert een zaakvoerder bezoekt en die is tevreden, dan kunnen ze onderling overeenkomen om nog een aantal projecten verder uit te werken samen.”

Wat kun je leren?

“Een zaakvoerder kan kiezen uit negen thema’s,” licht Aertgeerts toe. “Enkele voorbeelden: e-commerce,, website, branding, online adverteren enz.. De onderwerpen zijn gekozen op basis van intern marktonderzoek. Als bijvoorbeeld blijkt dat veel mensen vragen hebben over online betaalmogelijkheden, dan voegen we dat thema toe aan onze lijst. Is er niemand geïnteresseerd in online security, dan verwijderen we dat thema. De lijst met onderwerpen is dus voortdurend in beweging. Tot nu toe hebben we geen topic toegevoegd dat we niet hadden voorzien. We zien wel dat 80 procent van alle bezoeken verspreid is over drie of vier topics. Vooral sociale media en online adverteren zijn populair.”

 

“Het is voor mij een zeer geapprecieerd initiatief! Als KMO ben je vaak met 1000 en 1 dingen tegelijk bezig en het onvoldoende aandacht schenken aan het belang van sommige zaken kan je een commerciële achterstand opleveren.”

Wie zijn de experts?

“Ik heb eerst een persona gemaakt met de expert die ik voor ogen had,” zegt Aertgeerts. “De doorsnee expert is iemand die heel pragmatisch, doelgericht, no-nonsense en startup-minded is. Het zijn veelal mensen die een bepaald onderwerp door een door kennen en die zelf een of meerdere bedrijven of webshops hebben en/of zelfstandig zijn. Het is ook essentieel dat ze relatief complexe onderwerpen kunnen uitleggen in begrijpelijke taal. Niemand is er gebaat bij dat ze goochelen met ingewikkelde termen.

Zaakvoerders kunnen achteraf in het feedbackformulier ook aangeven of het niveau van het gesprek was aangepast aan zijn of haar kennisniveau. Nu al blijkt dat we heel goed scoren op dat criterium. Enkele voorbeelden van experts zijn Chris Demeyere, Kristof Nizet, Roald Larsen, Kel Wouters enz.. Dat zijn stuk voor stuk mensen die én de nodige expertise in huis hebben én zelf zelfstandig zijn en/of een of meerdere bedrijven hebben.”

Wat levert het op?

“We zijn vooral populair bij kleine zelfstandigen met 1 tot 10 werknemers,” merkt Aertgeerts op. “Momenteel hebben we bijna 300 bedrijven bezocht en uit de feedbackformulieren blijkt dat de tevredenheid over het project gigantisch hoog is en onze verwachtingen ruimschoots overstijgt. Zo heeft een van onze experts onlangs een bedrijf bezocht en daarvoor een LinkedIncampagne opgezet met een reclamebudget van 25 EURO. De dag erna sleepte het bezochte bedrijf een project van maar liefst 10 000 EURO in de wacht. We zien dus dat onze inspanningen daadwerkelijk vruchten afwerpen.”

5 tips voor bedrijven die digitaal willen versnellen

1/ Begin bij het begin en focus. Een voorbeeld zijn sociale media. Je moet als bedrijf niet meteen op Facebook én op Twitter én op Instagram zitten.  Kies er eentje uit en test of dat werkt voor je bedrijf.

2/ Alles wat je doet digitaal moet ook op een of andere manier opbrengen. Je digitale inspanningen moeten leiden tot ofwel meer omzet, meer klanten, meer zichtbaarheid, meer leads enz.. Ga niet op Facebook zitten, omdat het ‘in’ is of omdat je concurrenten daar zitten. Je moet op Facebook gaan met een duidelijke doelstelling. Haal je die doelstelling niet, dan moet je je strategie aanpassen. Anders zijn al je inspanningen verloren moeite.

3/ Begin met een goede website. Het goede nieuws is dat dat niet veel geld hoeft te kosten. Er zijn tegenwoordig heel veel tools op de markt om op een goedkope en eenvoudige manier een mooie website te bouwen.

4/ Ga gewoon aan de slag! Denk wel goed na over wat je precies wil bereiken met welk kanaal. Hou daarbij ook rekening met je doelgroep. Het heeft geen zin om moeite te stoppen in Facebook als je klant daar niet zit.

5/ Probeer dingen uit, test en oefen. In het begin kost je dat wel wat tijd, maar zodra je weet hoe de dingen werken, kun je heel wat bereiken.

Hoe inschrijven voor De Digitale Versnelling?

Inschrijven voor een bezoek van een expert kan via de website www.digitaleversnelling.be. Ondernemers kunnen op deze website én op de Facebookpagina Telenet Business (https://www.facebook.com/telenetbusiness/)  ook tips en adviezen van de experts bekijken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pieter Aertgeerts is Go to market manager bij Telenet Business. 

 

Meer info:

https://www.linkedin.com/in/pieteraertgeerts/

https://www.facebook.com/telenetbusiness/

www.digitaleversnelling.be

 

Karolien

Author Karolien

Karolien is journaliste, (web-SEO) copywriter, blogger, lesgever en online marketeer voor zowel binnen-als buitenlandse bedrijven en organisaties. Daarnaast volgt ze het postgraduaat 'Digitale Marketing' aan de Hogeschool Gent en heeft ze de Google AdWords en Google Analytics certificaten behaald.

More posts by Karolien

Leave a Reply