was successfully added to your cart.
Digitale technologie heeft voor grote verschuivingen gezorgd. Denk maar aan de opkomst van Facebook, Amazon, Apple en Google. Hierdoor zijn er heel wat nieuwe kansen voor ondernemingen gecreëerd. Toch lopen we in België achter op onze buurlanden. Wist u bijvoorbeeld dat slechts 4 op de 10 van de Belgische ondernemers gebruik van de mogelijkheden van sociale media? We laten dus nog veel kansen liggen. En net daarbij wil Google helpen. Ondernemers die de stap naar digitaal willen zetten krijgen gratis lessen aangeboden via het Digitaal Atelier.

 

Opleidingspakket digitale vaardigheden

“We merken dat er veel goede wil is bij KMO’s, maar dat er nood is aan meer praktische hulp om effectief aan de slag te gaan op het internet,“ zegt Serdons. “Met het Digitaal Atelier (g.co/digitaalatelier) willen we KMO’s helpen om alles uit het Internet te halen. We bieden hen een praktisch en laagdrempelig opleidingspakket om hen de nodige digitale vaardigheden bij te brengen zodat ze hun eerste stappen naar digitalisering kunnen zetten. De onderwerpen variëren van het optimaal opbouwen en beheren van een (mobiele) website; strategieën om via het Internet meer klanten te werven tot hoe digitale tools de samenwerking binnen de KMO en met partners kunnen bevorderen.

 

Trainingen door befaamde experts

Google heeft dit initiatief gestart om KMO’s te helpen met digitalisering, maar dat betekent niet dat de onderwerpen alleen over de oplossingen van Google gaan. Ook topics zoals sociale media, analytics, digitale marketingstrategie, gebruiksvriendelijkheid enz. komen aan bod. Specialisten verbeteren de opleidingen voortdurend en er wordt met befaamde experts gewerkt om de trainingen te geven. Op die manier zijn de lessen van Digitaal Atelier niet alleen toegankelijk, maar ook kwalitatief waardevol.

Persoonlijk en aanpasbaar

Zowel werknemers als bedrijfsleiders kunnen ervoor kiezen om dit online leerplatform (g.co/digitaalatelier) te gebruiken of om deel te nemen aan één van onze lokale trainingen (g.co/groeimotor). Het online platform werkt met video’s per module, een persoonlijk aanpasbaar lessenplan en een quiz per onderwerp. Als je één van de lokale trainingen volgt, dan geeft een digitale expert deze sessies en illustreert ze me lokale voorbeelden en demo’s om je stapsgewijs inzicht te geven in de digitale wereld. KMO’s die het programma hebben afgerond krijgen bovendien een officiële certificering van IAB.”

Advies op maat

“Voor wie advies op maat wil of extra ondersteuning heeft Google een netwerk van lokale Google Partners. Deze partners zijn gecertificeerd door Google wat wil zeggen dat ze goede kwaliteit afleveren. (google.com/partners)”

Onze persoonlijke ervaring met het Digitaal Atelier

Digitaal Atelier wil ondernemers en studenten leren om sterker te worden in online ondernemen. Het platform is gemakkelijk in gebruik en bestaat uit 23 onderwerpen. De onderwerpen zijn heel divers en relevant voor elke ondernemer die zich wil verdiepen in de wereld van digitaal ondernemen.

 

Een interactieve manier om je skills te verbeteren

We maakten kennis met het gratis online leerplatform Digitaal Atelier en geven hieronder een overzicht van de meest relevante onderwerpen en ervaring. Enkele voorbeelden: de mogelijkheden van online adverteren, zorg dat je gevonden wordt via zoekopdrachten, aan de slag met Analytics enz.. De onderwerpen op zich zijn verdeeld in verschillende lessen. Een voorbeeld is de module: ‘meer inzicht in sociale media’. De lessen binnen dit onderwerp tonen onder meer aan hoe je je aanwezigheid op social media beheert, wat je wel en niet moet doen voor verschillende kanalen, hoe je op social media kunt adverteren en hoe je jouw prestaties meet. Elke les bestaat uit een video tutorial, interessante links en een quiz om je opgedane kennis te testen. Zodra je alle lessen binnen een bepaald onderwerpt hebt afgerond, krijg je een badge die je kunt delen met collega’s, vrienden en/of klanten op social media. Je kunt een badge ook toevoegen op je LinkedIn-profiel of toevoegen aan je cv.

Aan de slag

Na het aanmelden krijg je toegang tot onder meer de volledige lessenbibliotheek en je persoonlijke dashboard. De voortgangsindicator op het dashboard geeft aan hoe ver je bent en welke onderwerpen je nog moet afronden. Behaal je de eindtest, dan behaal je het Google certificaat voor online ondernemen. Het certificaat is niet een door universiteiten of overheden erkend document. Bekijk het als een document ter erkenning van je inspanningen om je digitale vaardigheden te verbeteren. Het grote voordeel van Digitaal Atelier is dat iedereen zijn eigen tempo kan bepalen. Sommige mensen weten in 8 uur het materiaal door te werken, anderen nemen hun tijd en doen er maanden over.

Wie zich, tot slot, ten gronde wil verdiepen in bepaalde onderwerpen kan zich op het platform ook inschrijven voor één van de live workshops die Google in samenwerking met Voka, BNP Paribas Fortis, UNIZO en IZEO organiseert in diverse grote steden zoals Gent, Leuven, enz.. (Aanmelden kan via de volgende link: https://learndigital.withgoogle.com/digitaalatelier/f2f) “

Ga meteen aan de slag met les 1:

Karolien

Author Karolien

Karolien is journaliste, (web-SEO) copywriter, blogger, lesgever en online marketeer voor zowel binnen-als buitenlandse bedrijven en organisaties. Daarnaast volgt ze het postgraduaat 'Digitale Marketing' aan de Hogeschool Gent en heeft ze de Google AdWords en Google Analytics certificaten behaald.

More posts by Karolien

Leave a Reply