was successfully added to your cart.
Digitale marketing gaat al lang niet meer alleen over een website, maar over een veelheid aan sociale media en communicatiekanalen. Maar waar leg je als ondernemer en manager de prioriteit bij het nemen van beslissingen en het toekennen van budgetten? Een digitaal marketingplan kan daarbij een goede hulp zijn. Bert Van Wassenhove, auteur van het boek ‘Een digitaal marketingplan in 100 dagen’, legt uit wat zo’n plan inhoudt en hoe je als KMO met weinig tijd en middelen toch je bedrijf een digitale boost kunt geven.

 

Waarom een digitaal marketingplan een must is

“Het grootste deel van de communicatie die vandaag gebeurt en van de informatie die mensen vandaag verzamelen alvorens ze een aankoop doen gebeurt op digitale media. Als je als bedrijf daar niet aanwezig bent, gaan potentiële klanten jou niet opmerken. Een digitaal marketingplan is dus een must om op een georganiseerde manier met die media om te gaan,” legt Van Wassenhove uit. “Of je nu een start-up of een multinational bent, maakt niet uit. Gevonden worden op Google bijvoorbeeld is niet moeilijker voor een klein als voor een groot bedrijf.” Een digitaal marketingplan is een absolute must have voor elke ondernemer!

Wat is een digitaal marketingplan?

“Niet zozeer het plan op zich is belangrijk, maar wel je manier van omgaan met digitale media,” meent Van Wassenhove. “Een plan betekent dat je goed nadenkt over wie je klant is en wat de verschillende manieren en kanalen (Facebook, e-mail,…)  zijn om die te bereiken. Het antwoord op die vraag vind je door de zogenaamde customer journey te analyseren. Je moet inzicht verwerven in de verschillende fases die een klant doorloopt alvorens hij een aankoop doet en welke kanalen hij daarvoor gebruikt. Bij de klassieke vorm van marketing gingen we ervan uit dat als we maar luid genoeg zouden roepen potentiële klanten wel tot bij ons zouden komen. In de digitale wereld moeten we ervoor zorgen dat mensen ons spontaan vinden. Consumenten zoeken veel meer online dan ze vroeger offline deden. Het internet biedt hen ook meer kansen. Een digitaal marketingplan analyseert welke kanalen voor mij als bedrijf belangrijk zijn. Anders gezegd: op welke kanalen zit die klant van mij (Facebook, Twitter, enz.) en op welk moment? Gebruikt hij bijvoorbeeld Facebook als hij nog niet weet wat hij wil kopen of benut hij dat kanaal op het moment dat hij eigenlijk al beslist heeft wat hij wil kopen. Dat soort vragen moet je beantwoorden en op basis daarvan kan je beslissen welke boodschap je brengt op welk kanaal. Kort samengevat: een digitaal plan is het antwoord op de vraag: welke boodschap ga ik brengen op welk kanaal in welke fase van de aankoopcyclus die de klant aflegt.”

Weinig middelen en toch een digitaal plan?

Van Wassenhove is ervan overtuigd dat je als bedrijf met weinig middelen toch veel kunt doen op het vlak van digitale marketing. “Een van de grootste verschillen tussen de digitale en de klassieke, analoge wereld is dat mensen zich veel grondiger informeren voor ze iets aankopen. Mensen gaan meer informatie zoeken, zeker op Google. En scoren op Google – via een professionele website die gemakkelijk gevonden wordt op internet – ligt binnen de mogelijkheden van zowel grote als kleine bedrijven.”

Een website: must of voorbijgestreefd medium?

“Een goed vindbare website is nog steeds een must. Je kunt je lot als bedrijf immers niet volledig in handen leggen van kanalen zoals Facebook. Als je bijvoorbeeld contacten verzamelt op Facebook, dan zijn die eigendom van Facebook en niet van jou. Wie op lange termijn denkt heeft een eigen website nodig. Een paar jaar geleden kon je nog doen wat je wou met je facebookpagina: je kon er filmpjes opzetten, je kon er formulieren opzetten om mailadressen te verzamelen, enz.. Op een bepaald moment echter heeft Facebook gezegd: we veranderen ons systeem en heel veel mogelijkheden vielen weg. Als je op lange termijn een duurzame relatie wil opbouwen met je klanten, dan moet je een stuk onafhankelijkheid opbouwen van een kanaal. Facebook is een wereld op zich. Een bedrijf moet er aanwezig zijn, maar je moet ook mikken op andere kanalen waar je honderd percent controle over hebt en waar jij kunt beslissen welke kleur welke pixel heeft, hoe groot je logo is enz..”

Op welk kanaal focus ik?

Van Wassenhove: “Ik verwijs daarvoor naar de customer journey. Je moet als bedrijf eerst goed nadenken over wat je wilt bereiken. Ben je een bekende bakker die niets nieuws te melden heeft, maar vooral langdurig contact wil houden met je klanten, dan is het misschien beter om te focussen op e-mailmarketing. Open je een nieuwe winkel of lanceer je een totaal nieuw product in een nieuwe stad waar niemand je bedrijf kent, dan zal je op media moeten focussen die mensen gebruiken zonder dat ze bewust naar jou op zoek zijn. De simpelste analogie is misschien: als mensen naar jou op zoek zijn, dan vinden ze je op Google. Zitten ze zich te vervelen en zijn ze niet specifiek op zoek, dan vinden ze je op Facebook.

Als je dus weet dat ze op zoek zijn naar een product in jouw shop, maar ze vinden je bedrijf niet, dan ga je je inspanningen richten op Google. Lanceer je een nieuw product of open je een nieuwe winkel, dan moet je op een platform zitten waar mensen tijdverdrijven zoals op Facebook. Mensen vinden je dan toevallig en denken bij zichzelf: dat is misschien wel interessant voor mij en zo leren ze je nieuwe product of je bedrijf kennen.”

De toekomst van digitaal

Volgens Van Wassenhove is het quasi onmogelijk om te voorspellen hoe de digitale wereld zal evolueren. “Volgens mij zijn we nog niet eens goed begonnen. Neem Snapchat bijvoorbeeld. In het begin zeiden mensen: “Waarom zou je in hemelsnaam Snapchat gebruiken. Ondertussen is het wel een belangrijk medium geworden. Het is dus erg belangrijk om mee te evolueren met al die kanalen. Mijn boodschap is: probeer steeds bij te blijven, hoe snel het ook gaat. Ook als privépersoon. Installeer je op Snapchat en probeer het eens uit. Zo kom je te weten of je klanten dat kanaal gebruiken en hoe. Gebruiken ze het niet, dan moet je Snapchat niet inzetten als marketinginstrument. Doen ze dat wel, dan is het misschien nuttig om een bureau of een specialist in te schakelen die weet hoe je precies te werk moet gaan.”

Focus eerst op e-mailmarketing

“Voor wie niet de tijd heeft om mijn boek te lezen of een digitaal marketingplan te maken, heb ik tot slot nog één tip: e-mailadressen. Bekijk een e-mailadres als het centrum van je communicatie met je klanten. Daarmee bedoel ik ten eerste dat je systematisch mailadressen moet verzamelen van je klanten of je prospecten via een crm-systeem of via een eenvoudige spreadsheet. Dat betekent dat je goed moet nadenken over hoe je e-mailadressen gaat verzamelen en welke boodschap je wilt brengen. Kort samengevat: verzamel een twintigtal e-mailadressen, denk na over hoe je er nog meer kunt verzamelen en over welke boodschap je wilt brengen. E-mail lijkt een ouderwets medium, maar voor KMO’s is het een ideale vertrekbasis. Het is een gemakkelijk te begrijpen medium en je kunt er onmiddellijk mee aan de slag.”

 

Wie is Bert Van Wassenhove?

Bert Van Wassenhove is communicatieman in hart en nieren. Als ‘uitgever van ondernemingen’ en co-founder van ‘THINK with people’ en ‘The CoFoundry’, helpt hij innovatieve ondernemers bij het uitbouwen van hun bedrijf.

 

Meer informatie op:

http://digitaalmarketingplan.be/

Wil je aan de slag met e-mailmarketing, dan is het boek van Tamara Gielen, ‘E-mailmarketing. Tips, tricks en strategieën’, een aanrader. Meer informatie vind je op haar websites: http://www.emailmarketingboek.be/ en http://www.tamaragielen.com/

 

 

 

 

 

Karolien

Author Karolien

Karolien is journaliste, (web-SEO) copywriter, blogger, lesgever en online marketeer voor zowel binnen-als buitenlandse bedrijven en organisaties. Daarnaast volgt ze het postgraduaat 'Digitale Marketing' aan de Hogeschool Gent en heeft ze de Google AdWords en Google Analytics certificaten behaald.

More posts by Karolien

Leave a Reply