was successfully added to your cart.
Elke KMO die zich zichzelf au sérieux neemt vandaag de dag heeft een webshop. Maar waar let je nu op? Aan welke voorwaarden moet je voldoen en hoe promoot je jouw webshops en Ecommerce in België? Wij vroegen het aan Greet Dekocker, directeur van Safeshops, de vereniging voor webshops en ecommerce bedrijven. Safeshops.be vzw heeft als voornaamste doelstelling het vertrouwen van consumenten in België in online shoppen en ecommerce te verhogen.

Safeshops.be

“Safeshops.be vzw is een vereniging voor webshops en ecommerce bedrijven die kennis willen opdoen over ecommerce in het algemeen. Daarnaast bieden wij een aantal diensten aan die webshops helpen om te beantwoorden aan een aantal juridische voorwaarden en veiligheidsvereisten,” legt Greet uit. “Webshops die voldoen aan de wettelijke en ethische voorwaarden dat online shoppen vandaag de dag vereist krijgen een kwaliteitslabel, het safeshops.be label. Het respecteren van consumentenrechten, privacy vereisten en enkele deontologische regels staan daarbij centraal. Starters en KMO’s begeleiden we om hen te helpen met de vereiste juridische clausules en de algemene voorwaarden. Ze krijgen daarvoor van ons een aantal standaarddocumenten en clausules, ze kunnen vragen stellen aan een jurist en wij geven hen ook tips en advies.”

Webshops in België

Dekocker: “Vorig jaar werden er maar liefst 3000 webshops gelanceerd in België. Ook omzetmatig winnen we aan terrein ten opzichte van het buitenland. Die inhaalbeweging was nodig, want het aanbod was nog ontoereikend in België. Door het stijgend aantal webshops en het grotere aanbod aan producten zien we dat er meer beweging komt in de markt en ook dat er meer starters zijn die erin slagen om levensvatbaar te zijn. De evolutie is dus positief, maar zeker als KMO moet je toch wel op een aantal dingen letten om te kunnen slagen in België. We hebben ook een kleinere afzetmarkt dan in onze buurlanden. Je moet als Belg dus ‘groter’ denken dan je eigen landje.”

Trends in ecommerce

“Bij Safeshops spreken we over digitale evoluties. Eén van de eerste digitale evoluties zagen we in de reissector en in de elektrowereld. Ondertussen is ook de foodsector aan een opmars bezig door de komst van onder meer Hello Fresh. Mensen hebben gezien dat verse voeding leveren haalbaar en succesvol is en daardoor ontstaat er meer creativiteit in die sector. Ook de farmasector doet het beter en beter. Meer consumenten vinden de weg naar farmashops en dus neemt het volume toe. Dat zijn volgens mij de twee nieuwkomers die fors terrein aan het winnen zijn.”

Obstakels voor KMO’s

“Veel starters of KMO’s hebben gebrekkige algemene voorwaarden waardoor ze heel zwak in de markt staan,” merkt Dekocker op. “Consumenten maken hier meer en meer gebruik van. Wat vergeten ze dan vooral? Het vermelden van een correcte aanduiding van de identiteit van de webshop bijvoorbeeld zoals een telefoonnummer en/of een e-mailadres. Daardoor ben je niet alleen juridisch niet in orde, maar je ‘verstopt’ je ook conversiegewijs. En net dat gebrek aan transparantie op internet zorgt voor wantrouwen bij de consument en dus voor minder conversie. Ook zien we vaak foute retourvoorwaarden, een gebrek aan correcte leveringsvoorwaarden en verborgen kosten die ‘vergeten’ worden en pas op het einde van het winkelmandje naar boven komen. Dat is niet altijd doelbewust, maar het zijn wel valkuilen zowel voor de consument als voor de webshop. Op die zaken controleren wij bij Safeshops. Een voorbeeld is de online verkoop van voeding. Die moet voldoen aan een aantal extra verplichtingen zoals het vermelden van allergenen en ingrediënten. Dat zijn allemaal zaken waar een webshop goed moet over nadenken en wat vaak vergeten wordt. Vaak hebben KMO’s ook onvoldoende budget om juridisch advies in te winnen terwijl ze bij ons die dingen kant-en-klaar vinden. Daardoor kunnen ze toch op een goedkope en aanvaardbare manier basis juridisch advies inkopen. Bij Safeshops willen we in de eerste plaats onze leden op weg helpen naar een betrouwbare status. We hoeven er niet aan te verdienen. Webshops die door de certificatieprocedure geraken, krijgen een kwaliteitslabel, wat zorgt voor vertrouwen bij de consument. Om dat vertrouwen nog aan te zwengelen organiseren we jaarlijks tussen 25 april en 1 mei in samenwerking met PostNL, KBC, Combell, DBM en The Radio Group (IP, Medialaan, RMB en VAR) de 7 Sleepless Shopping Nights. Tijdens deze nachtelijke week kunnen consumenten op www.shoppingnights.be bij onze SafeShops webshops op zoek gaan naar heuse droomaanbiedingen tegen promotieprijzen.”

Hoe bouw je een performante webshop: tips en tricks

“Ben je nog heel klein of start je pas, dan experimenteer je best eerst met een soort templatesite zoals je vindt bij Lightspeed of CCV bijvoorbeeld om je product uit te testen op de markt. Zodra je daar ervaring mee hebt, ga je een webshop bouwen op maat.

Een tweede tip: start met een multilingual site. Ook als klein bedrijf. Natuurlijk geldt dat niet voor de slager om de hoek die alleen een digitale vitrine wil. Maar als je de ambitie hebt om je brood te verdienen met een webshop, denk dan meteen internationaal. Begin met een Belgische site met een taalkeuze en bekijk of je daarmee spontaan bestellingen uit andere landen aantrekt. Je zal snel zien of dat lukt of niet. Daarna is het gemakkelijker om bijvoorbeeld een Franse site erbij te bouwen, want je hebt al een eerste ervaring met het buitenland opgedaan. Maar test dus eerst met je Belgische site of je ook potentieel hebt in het buitenland. De inspanningen voor het bouwen van een webshop zijn immers aanzienlijk. Je moet dus goed in de gaten houden dat je afzetmarkt groot genoeg is ten opzichte van het werk dat je erin stopt. Soms doe je beter iets meer moeite om een grotere afzetmarkt te bereiken dan dat je in je eigen markt blijft vissen.

Nog een tip: zet de betalingsinformatie heel prominent op de homepage. Daarmee bedoel ik: gebruik de icoontjes van de courante betalingsinstrumenten, omdat dat vertrouwen geeft bij de consument. Weet dat het vermelden van betalingsmethodes ook zorgt voor gebruiksgemak.

Zet ook de leveringsinformatie in de kijker. Naast de meest prominente producten bijvoorbeeld. De consument wil namelijk graag zo snel mogelijk weten wanneer en hoe iets geleverd wordt. Plaats bijvoorbeeld een zin zoals “Vandaag voor 22u besteld, morgen geleverd” of “Binnen de 3 dagen leveren we alles” Mensen zullen dan vlugger iets kopen, omdat ze precies weten waar ze aan toe zijn. Dit geldt ook voor retourvoorwaarden. Het niet vermelden van de wettelijke retourvoorwaarden kan er namelijk toe leiden dat je juridisch onder de standaardregel valt en die is twaalf maanden en niet veertien dagen. Als je bepaalde dingen niet vermeldt, wordt je dus bestraft door de wet. Het is misschien saaie informatie, maar ze zorgt er wel voor dat mensen overgaan tot een aankoop.

Voor webshops die buiten hun comfortzone gaan nog een tip: denk commercieel. Als je online gaat verkopen, zal je niet meteen veel bezoekers hebben. Als je een winkel hebt in het dorp, dan kennen mensen jou. Op internet is dat helemaal niet zo. Daar moet je echt nog je plekje gaan huren of kopen en dan kan je beter Google AdWords of SEO-technieken gebruiken. Vaak wordt dat over het hoofd gezien. Mensen starten met een webshop, ze hebben een heel mooie vitrine gebouwd en vergeten dat ze nog marketingbudget moeten voorzien om hun webshop te promoten. Dat is een reden waarom veel webshops mislukken.

Nog een tip: creëer vertrouwen. Als je verkoopt op afstand, dan is er ook een afstand. Het doel van goede ecommerce is om die afstand te overbruggen en zo dicht mogelijk bij de consument te komen. En dat kan door de juiste informatie te geven, door een kwaliteitslabel te gebruiken enz.. We zien dat vooral de kleine webshops daardoor tot tien procent meer conversie halen.

Ook belangrijk zijn consumer reviews. Laat je eigen klant laten vertellen dat hij het tof vindt om bij jou te shoppen. Op het moment dat de klant effectief gaat kopen, dan gaat hij vaak nog eens kijken wat die andere klanten te zeggen hebben over het product in kwestie.

Vertrouwen creëren houdt ook in dat je op het moment van verkoop met een aantal elementen zoals een kwaliteitslabel of het gebruik van betaalicoontjes van bekende banken aangeeft aan de consument dat hij je webshop mag. Wie juridisch in orde is, toont ook aan dat hij het goed meent met die consument.

Nog een tip: beveilig je webshop goed. Heel veel mensen vergeten dat je ook online veiligheidsmaatregelen moet nemen. Zaken zoals een versleutelde website zorgen niet alleen voor een betere veiligheid, maar ook voor een betere ranking op Google. Denk dus goed na over wat je met klantendata doet, welke betalingsprovider je neemt, met welke hostingfirma je in zee gaat enz..

Als uitsmijter nog een tip naar promotie toe: probeer eens een aantal marktplaatsen zoals Bol.com of Storesquare uit om je webshop of je producten in de kijker te zetten. Je zal heel vlug zien of dat werkt of niet. Denk daarnaast ook aan promotie op Google met bijvoorbeeld Adwords. Ook loont het uittesten van offline promotie. Mensen vergeten vaak dat je met een klassieke folder ook heel wat bereikt. Of organiseer als bakker eens een gemeenschappelijke actie met een slager uit de buurt bijvoorbeeld, waarbij je folders in elkaars dozen stopt. Op die manier bereik je ook nieuwe klanten.”

Toekomst ecommerce in België

“Ik zie nog steeds een enorme groei,” stelt Dekocker vast. “Anderzijds is het aanbod nog ontoereikend en kunnen er wel nog wat shops bij. Consumenten gaan nog te vaak in het buitenland shoppen. Ik zie wel dat veel bedrijven moeite hebben om online te gaan. De fysieke winkel zal nooit verdwijnen, maar je zal moeten werken met een complementaire ecommerce module. Een fysieke vitrine is op zich geen must, maar we zien wel dat de combinatie de beste verkoopresultaten geeft. Een online winkel is de toekomst, maar dat betekent niet dat iedereen per se een webshop nodig heeft. Een stevige digitale vitrine volstaat vaak al. Maar ook daarvoor moet je het nodige budget voorzien. Trek ook de nodige tijd uit, zelfs als je niet onmiddellijk resultaten boekt. Als mensen je online niet vinden vandaag de dag, dan is de kans groot dat ze gaan shoppen bij de concurrentie.”

Hiaten in de markt

“Op servicevlak is nog veel mogelijk,” merkt Dekocker op. “Een willekeurig voorbeeld zijn taxidiensten die nog vaak te weinig online of mobiel aanwezig zijn in apps. Die worden door Uber overspoeld en ze vergeten vaak hun eigen verkoop op touw te zetten. Je kan nochtans heel creatief zijn met services. Een gemiste kans, als je het mij vraagt.”

David versus Goliath

Op de vraag hoe je je als kleine speler positioneert ten opzichte van grote partijen antwoordt Dekocker: “If you can’t beat them, join them. Let daarbij wel op dat je je eigenheid bewaart. Maar probeer zeker eens een aantal van jouw producten een plaats te geven op Bol.com, op Storesquare of op een aantal lokale platformen. Verzet je daar niet tegen, maar maak er handig gebruik van. Let wel op dat je daar niet te afhankelijk van wordt. Het is ook vaak een kwestie van de juiste niches te vinden en daarmee te spelen en te testen. Ik raad ook aan om een breed gamma te hebben op internet, maar je hoeft niet alles online te zetten. Maak bewuste keuzes. Merk je dat je te veel concurrentie hebt met bepaalde producten, behoudt dan steeds je eigenheid en merkwaarden. Dat loont op lange termijn.”

Meer informatie:

https://www.safeshops.be/

Karolien

Author Karolien

Karolien is journaliste, (web-SEO) copywriter, blogger, lesgever en online marketeer voor zowel binnen-als buitenlandse bedrijven en organisaties. Daarnaast volgt ze het postgraduaat 'Digitale Marketing' aan de Hogeschool Gent en heeft ze de Google AdWords en Google Analytics certificaten behaald.

More posts by Karolien

Leave a Reply