was successfully added to your cart.
Online marketing en sociale media zijn de krachtigste middelen die u vandaag als ondernemer kan inzetten voor een hoger bereik. Maar online heeft vele facetten en het is belangrijk dat u voor uzelf een haalbaar plan opstelt om met uw bedrijf online te gaan.

 

Is alles relevant voor u? Neen, zeker niet. U doet enkel wat past en wat bijdraagt aan uw bedrijfsdoelstellingen. U kan morgen bijvoorbeeld starten met sociale media, maar dat kan ook enkel op Facebook. Dat hoeft niet én Facebook én Twitter én Instagram te zijn. Om u te helpen met het bouwen van zo’n online identiteit hebben we enkele zaken opgelijst. Geef uw zaak een digitale boost!

 

1. Een professionele website

Alles start met uw website. Die moet er professioneel uitzien en snel heel duidelijk maken wat u doet en hoe mensen u kunnen contacteren. Voeg uw bedrijf toe aan lokale online services zoals Google, Bing en specifiek voor horeca en retail Yelp en/of Tripadvisor . Allemaal zorgen ze ervoor dat u een hoger bereik krijg, sneller gevonden wordt en ze zullen direct of indirect ook voor extra inkomsten zorgen.

 

2. Word gevonden via de zoekmachines

Neem voldoende tijd om uw SEO goed in te stellen. Belangrijkste parameters zijn dat teksten duidelijk geschreven zijn, uw afbeeldingen een titel hebben en dat er een duidelijke structuur is in uw website (met drie kliks moet bezoeker vinden wat hij zoekt). Goede SEO = hoger bereik! 

 

3. Hoger bereik via Online Adverteren

Adverteer naar uw doelgroep via verschillende online kanalen. Wij vinden Google en Facebook de belangrijksten. Iedereen zit op één van beide platformen, meestal op beiden. Meer informatie hoe u op Facebook en Google adverteert vindt u respectievelijk hier en hier.

 

4. Aanwezig op Sociale Media

Gebruik Sociale Media. Onderzoek welke sociale media relevant zijn in het behalen van uw zakelijke doelstellingen en u een digitale boost geven.

    1. Facebook is uw meest informatieve kanaal. Zorg dat uw logo en coverfoto mooi en professioneel ogen, vul alle profielinformatie in die u kan en post regelmatig iets op uw tijdlijn. Een leuke foto (hoe gekker hoe beter), promoties, leuke video’s, … Met uw smartphone komt u al heel ver.
    2. Instagram of Twitter kunnen relevant zijn om in te spelen op populaire thema’s via de juiste hashtags. Heb je een product of doe je iets visueels, dan is Instagram een must.
    3. Linkedin is de meest zakelijke van de drie. Gebruik het om zakelijke relaties te leggen of om hun huidig netwerk in te lichten met updates over uw zaak.

5. Bonus Tip – Persberichten

Als u iets nieuws te vertellen heeft, stuur een persbericht uit. Misschien kent u wel iemand die voor de lokale krant schrijft? Of kan u wat geld opzij zetten om een klein persbureau in te huren u te helpen uw zaak in de kijker te zetten. Mocht u het persbericht uitsturen, laat het dan enkele keren nalezen. Zulke berichten moeten tekstueel perfect in orde zijn. Stuur het ook enkel uit naar de relevante kanalen. De Streekkrant, Het Laatste nieuws of Knack zijn drie totaal verschillende doelgroepen.

Afbeelding door Freepik

Karolien

Author Karolien

Karolien is journaliste, (web-SEO) copywriter, blogger, lesgever en online marketeer voor zowel binnen-als buitenlandse bedrijven en organisaties. Daarnaast volgt ze het postgraduaat 'Digitale Marketing' aan de Hogeschool Gent en heeft ze de Google AdWords en Google Analytics certificaten behaald.

More posts by Karolien

Leave a Reply