was successfully added to your cart.

 

Maar liefst 82 procent van het internetverkeer in 2020 zal afkomstig zijn van video. Hoog tijd dus om uit te vissen wat video marketing kan betekenen voor jouw bedrijf. Hans Mathieu, onlinevideospecialist bij Storycatchers, geeft tekst en uitleg.

Wat is video marketing?

“Wij bij Storycatchers beschouwen video marketing als het slim inzetten van onlinevideo om je marketing- en bedrijfsdoelstellingen te bereiken,” legt Mathieu uit. “Vaak wordt gestart met video en videoproductie, maar wij vertrekken vanuit de marketingdoelstellingen. Dit wil zeggen: kies een kanaal in functie van je doel (waar je doelgroep zit), kies een kanaal dat effectief is (impact) en kies een kanaal dat rendabel is (ROI).”

 

“Het slim inzetten van onlinevideo om je marketing- en bedrijfsdoelstellingen te bereiken.”

Waarom video marketing?

“In marketingcommunicatie is er een evolutie naar meer authenticiteit,” constateert Mathieu. “Consumenten hebben genoeg van de klassieke reclameaanpak: ze willen oprechte verhalen horen, ze willen weten waarvoor een bedrijf staat en ze willen zich identificeren met de mensen achter het bedrijf. Marketing wordt dus meer en meer persoonlijk. En daar wordt vaak mee geworsteld. Bedrijven experimenteren veel met sociale media, maar video biedt het voordeel dat je een aantal technische barrières doorbreekt.

Ik geef een voorbeeld: nu komt een consument terecht op de website van een bedrijf of een KMO en hij of zij wil weten wie er achter een bedrijf zit: is dat een bedrijf van één iemand die bijklust na zijn werkuren of is dat een KMO waar vijftig man werkt?

Met video kun je de kloof dichten tussen enerzijds het persoonlijke aspect wat je in een fysieke winkel vroeger had en anderzijds het digitale. Mensen krijgen dan het gevoel dat ze de persoon achter het bedrijf kennen zodat ze zich beter kunnen identificeren met die onderneming. Je verhoogt dan aanzienlijk je slaagkansen in digitale marketing. Video marketing is dus eigenlijk vooral een conversieverhaal. We zien dan ook dat webshops die video inzetten hun conversie spectaculair zien stijgen.

Een andere reden om met video marketing aan de slag te gaan is dat nog relatief weinig bedrijven gebruik maken van video. Je zal dus met een minimum aan inspanning veel resultaat boeken. Als je weinig concurrentie hebt, komen jouw video’s spontaan naar boven in de zoekresultaten zonder dat je veel advertentiebudget nodig hebt. Het is dus vooral een kansenverhaal.

Voor Belgische KMO’s is het ook interessant om te kijken naar hoe ze in het buitenland werken. Mits je het goed aanpakt, biedt video dus enorm veel opportuniteiten voor KMO’s.”

Hoe ga ik met video marketing aan de slag?

Mathieu: “Wij vertrekken altijd vanuit de doelstelling van een organisatie of bedrijf: wat wil je precies bereiken? Dat kunnen klassieke marketingdoelstellingen zijn, maar dat kunnen ook maatschappelijke doelstellingen zijn. Afhankelijk van de sector waarin je actief bent.

Vervolgens moet je je als bedrijf de vraag stellen waar je als bedrijf of merk voor staat. Wat is je missie? Wat zijn je waarden? Kijk ook naar je concurrenten. Waarin zijn zij anders dan jouw bedrijf? Wat doen zij met onlinevideo en waar liggen de kansen voor jou? Vervolgens ga je kijken hoe ver je staat als bedrijf op het vlak van digitale marketing.

De 8 vragen die je jezelf moet stellen om succesvol te zijn met video marketing:

  1. Waar kan video een meerwaarde zijn voor je doelgroep

  2. Wat doe je al op het vlak van content marketing

  3. Waar liggen de blind spots in jouw sector?

  4. Wie is je doelgroep?

  5. Wie zijn jouw klanten?

  6. Zitten ze online en waar?

  7. Hoe kan jij de mensen uit jouw doelgroep helpen

  8. Wat verwacht de klant van jouw bedrijf?

Als makelaar verkoop je bijvoorbeeld woningen. Jouw doelgroep zijn mensen die op zoek zijn naar een woning. Een eerste vraag die je jezelf kan stellen is: hoe kan ik content creëren die relevant is voor die doelgroep?

Een tweede oefening is om te kijken naar wat de concurrentie al doet. Als er al veel makelaars video’s plaatsen van hoe je een huis koopt, dan is de kans op succes klein als jij dezelfde soort content deelt.

Maak ook gebruik van de content die je al hebt. Wil je bijvoorbeeld een congres of evenement promoten, gebruik dan de interviews met topsprekers om de volgende editie te promoten. Andere content die je kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld vragen die je verkopers krijgen, supportvragen op je helpdesk, testimonials enz..

Het kan ook zijn dat je nog oude videocontent hebt die je kunt hergebruiken of herwerken.

“Leer ook uit het verleden: wat werkte wel en wat niet?”

Zodra je al die strategische vragen hebt beantwoord, kun je praktisch aan de slag.

4 Praktische tips die je helpen aan de slag te gaan met video marketing

Praktische tips:

  1. Welke content ga je maken?

  2. Voor wie?

  3. Hoe ga je die produceren (formats)?

  4. Waar en voor welke doelgroep?

Youtube als marketing hub

In marketing kan je niet om YouTube heen als centrale hub. Je kunt crossposten naar andere platformen zoals Facebook, maar soms is het beter om korte teasers in te zetten die verwijzen naar het volledige verhaal op YouTube. En dan van daaruit weer naar je website of webshop.

Het belangrijkste bij video marketing blijft echter dat je vertrekt vanuit je doelstelling en vanuit de content die je al hebt en hoe je die beide kunt vertalen naar onlinevideo voor jouw doelpubliek. Vergeet daarbij ook je merk niet in de kijker te zetten. Er worden nog al te vaak video’s gemaakt waarvan niemand weet welk bedrijf erachter zit. Bijgevolg bekijkt de consument jouw video en gaat dan bij de concurrentie kopen. De vraag die wij vaak krijgen van KMO’s is: maak eens een bedrijfsfilm en zet die online. Dat volstaat niet om te spreken van video marketing.”

Professionele video’s of zelf experimenteren?

“Je hoeft niet altijd externen in te schakelen om professioneel videomateriaal te maken,” meent Mathieu. “Of je dat doet hangt meer af van de vraag hoe frequent je video wilt inzetten, dan van je budget. Maak je als bedrijf slechts éénmaal gebruik van video, dan is het zinloos om intern te investeren in dure apparatuur en in de tijd die nodig is om video te produceren, te monteren enz.. Een bedrijf als Coolblue dat dagelijks video’s maakt, zal wel intern video’s maken, omdat ze meer volume hebben.

Een groot deel van onze klanten zijn mensen die zelf al geëxperimenteerd hebben met het maken van video’s. Ze hebben een camera gekocht, ze hebben een aantal dingen geprobeerd, maar er komt niet echt iets bruikbaars uit. Zij vragen dan aan ons om hun beelden te monteren, maar qua kostprijs is dat geen slimme zet.

Het is bijvoorbeeld veel efficiënter om op één dag tien productvideo’s op te nemen met een externe firma. Omdat gericht wordt opgenomen, zal de montageduur korter zijn, wat de prijs ten goede komt. Omdat wij vertrekken vanuit het rendement en de doelstellingen van een bedrijf, proberen wij altijd de kosten te drukken. Als wij dat niet doen, dan zal een klant maar een keer met ons werken. Dus als wij erin slagen om de individuele kost van die video naar beneden te krijgen, dan wordt het voor hen pas echt rendabel.”

De impact meten van je video marketing

“Als je weet wat je doelstelling is, dan is meten een puur economisch verhaal,” zegt Mathieu. “Ik verwijs weer naar het voorbeeld van die productvideo’s. Vergelijk de verkoop van twee gelijkaardige producten. Als je het ene product verkoopt mét video en het andere zonder, dan kan je goed zien welk van de twee het beste verkoopt. We kijken ook op termijn. Bij Storycatchers zijn we van mening dat alle video’s moeten terugbetaald zijn binnen de zes maanden. Het voordeel bij video is ook dat je iets maakt wat op lange termijn rendeert. In essentie het feit dat je eenmalig investeert in de productie en dan organisch mensen krijgt die de video zien en zo op je website komen of je product kopen. Totaal anders dus dan dat je investeert in advertenties. Zodra je daarmee stopt, heb je niets meer qua zichtbaarheid.  Ook belangrijk: maak de juiste video’s. Foute keuzes zijn nefast voor je rendement.”

5 tips om met video marketing aan de slag te gaan:

  • Wees bewust van authenticiteit: werk bijvoorbeeld met echte mensen in plaats van acteurs, schakel medewerkers in als productspecialisten.
  • Als je een video wil maken van 5 minuten, overweeg dan liever om er 5 te maken van 1 minuut of 10 van 30 seconden
  • Durf content te beschouwen als iets cross-platform; als je een video maakt, hoe kan je diezelfde content dan gebruiken op Facebook, op YouTube of Snapchat, omdat het effect telkens anders is. Je gaat anders monteren, de vorm is anders – op Facebook ga je bijvoorbeeld vierkante video’s gebruiken, op YouTube ga je met klassieke breedbeeldvideo’s werken. Je kunt dus met dezelfde inspanningen meer bereiken.
  • Als je een video maakt, vergeet dan je call-to-action niet. Denk goed na over wat je wil dat mensen doen na het bekijken van je video. Wil je mensen naar je website sturen, naar je productpagina, naar je webshop enz.. Dat wordt heel vaak vergeten als het over video gaat. Op YouTube bijvoorbeeld is er heel wat interactiviteit mogelijk.
  • Kies structureel voor video of doe een test over een periode van een paar maanden. Eén video is hetzelfde als een blog met één post: dat werkt bijna nooit en geeft je te weinig inzicht om te bepalen of video iets is voor jouw business.

 

Wie is Hans Mathieu?

 

video-marketing-expert-digitaal-stappenplan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hans is founder of online video agency Storycatchers. For more than fifteen years he has been involved in many online media and video campaigns. His track record includes international projects for Cirque du Soleil, several Unilever brands and YouTube. Previously Hans founded digital agency De Webfabriek (sold in 2013) and live streaming media provider Zendster (acquired by Storycatchers in 2015).

Meer inspiratie:

Storycatchers: https://www.storycatchers.be/nl/

31 Video Marketing Statistics to Inform Your 2017 Strategy: https://blog.hubspot.com/marketing/video-marketing-statistics

 

Karolien

Author Karolien

Karolien is journaliste, (web-SEO) copywriter, blogger, lesgever en online marketeer voor zowel binnen-als buitenlandse bedrijven en organisaties. Daarnaast volgt ze het postgraduaat 'Digitale Marketing' aan de Hogeschool Gent en heeft ze de Google AdWords en Google Analytics certificaten behaald.

More posts by Karolien

Leave a Reply